Infrastructuur en mobiliteit

De Lelylijn is van groot internationaal belang

“Over enkele ogenblikken komt op Spoor 1 de internationale intercity naar Kopenhagen en Malmö aan.” Bedenk je eens dat dit bericht in de toekomst uit de speakers van Station Groningen komt. Hoe geweldig zou dat zijn? Dat zou betekenen dat de Lelylijn is aangelegd en dat duurzaam internationaal reizen een stuk eenvoudiger is geworden. Want de Lelylijn is naast van regionaal en nationaal belang ook van groot Europees en internationaal belang.

Groningen is nu voor velen het eindstation op de spoorkaart. Daarnaast wordt het ook als een verre bestemming gezien, omdat de reis per trein nu veel tijd kost en de vertragingen op de bestaande spoorlijn (via Zwolle) buitensporig vaak en lang zijn. Sommige grotere woonplaatsen zoals Drachten en Emmeloord zijn niet eens bereikbaar met de trein! Zij zijn dus al helemaal geen bestemming, terwijl deze steden ook voor internationale reizigers van groot belang kunnen zijn.

Afb 2: De Lelylijn is van groot internationaal belang

Verbeteren vesitigingsklimaat

Denk bijvoorbeeld de multinational Philips in Drachten. Zij ontvangen regelmatig klanten uit het buitenland. Marloes de Vos, vice-site-manager Philips Drachten, zegt hierover: “Onze klanten uit het buitenland moeten nu vanuit de Randstad of Schiphol met de trein uitstappen in Heerenveen en dan met de stopbus of taxi naar onze locatie in Drachten. Dat zijn veel hobbels, zeker voor hen. Een Lelylijn met een rechtstreekse verbinding van Schiphol naar Drachten verbetert de bereikbaarheid enorm!

Een ander mooi voorbeeld is Agrico in Emmeloord. Deze stad in de Noordoostpolder staat in de wereld bekend als World Potato City, omdat hier naast grootschalige aardappelteelt ook de belangrijke innovaties voor deze bedrijfstak vandaan komen. Jan van Hoogen, voormalig CEO en tegenwoordig senior-adviseur, zegt hierover: “We staan op de internationale kaart, maar zijn niet bereikbaar als een wereldstad. Alles moet hier met de auto, zeker als je binnen een redelijke termijn ergens wilt zijn. De reistijd naar Schiphol is met het huidige OV ruim twee uur, terwijl je er met de auto binnen een uurtje bent. Met de Lelylijn wordt dat veel beter!”

Verbetering van kennisuitwisseling

"Wereldspelers hebben een wereldverbinding nodig,” zegt ook Paulina Snijders, lid van de Raad van Bestuur van het UMCG. Het topziekenhuis ziet de bereikbaarheid van de regio een van de grootste obstakels voor het aantrekken van deze toponderzoekers. Het UMCG pleit daarom voor een snelle treinverbinding tussen Groningen en Amsterdam, zonder tussenstops. “Een directe, pijlsnelle verbinding zou niet alleen de mobiliteit van het personeel vergemakkelijken, maar ook de internationale samenwerking en kennisuitwisseling stimuleren!”

Paulina Snijders - lid van de Raad van Bestuur van het UMCG

“Wereldspelers hebben een wereldverbinding nodig!”

Dick Pouwels, voorzitter College van Bestuur Hanze, is ook heel duidelijk over de internationale meerwaarde van de spoorlijn: "Noord-Duitsland is een belangrijke partner voor ons. De huidige spoorverbinding is nu dramatisch."  Verder stelt hij dat een directe treinverbinding vanuit Amsterdam Schiphol naar Groningen (en verder) niet enkel de mobiliteit van studenten en medewerkers vergemakkelijkt, maar ook de samenwerking met internationale partners bevordert. Dit geldt natuurlijk ook voor andere onderwijs- en kennisinstellingen in het Noorden zoals Rijksuniversiteit Groningen (RUG). 

Verbetering voor de nieuwe generatie

De internationale mogelijkheden van de Lelylijn spreken ook jonge mensen enorm aan, zoals Gijs de Vries. Hij is student aan de Hanze. “Misschien is het internationale nog wel het meest interessant. Stel dat je met de Lelylijn snel in Scandinavië kunt komen, een van mijn favoriete regio’s. Dan heeft het echt een enorme plus om daar met de trein via Duitsland heen te kunnen reizen, in plaats van via bijvoorbeeld Schiphol op het vliegtuig te moeten stappen.”

Dit zijn nog maar enkele voorbeelden van personen die het internationale belang van de Lelylijn benadrukken. Ook de burgemeesters van Groningen Koen Schuiling en van Leeuwarden Sybrand Buma noemen het internationale belang van de Lelylijn. 

Onlangs zat de grote zaal van theater ’t Voorhuys in Emmeloord tot de nok toe vol met voorstanders. Diverse Lelylijn ambassadeurs legden uit waarom de snelle verbinding volgens hen van belang is. Met onder andere kersverse Europarlementariër Raquel Garcia Hermida-Van der Walle, commissaris van de koning Groningen René Paas, VNO-NCW MKB Noord directeur Agnes Mulder, burgemeester van Heerenveen Avine Fokkens én -heel belangrijk- de leden van de initiatiefgroep De Lelylijn.

Geweldige kans-... Rijk!

De wil is er! Ook internationaal, want afgelopen voorjaar stemde het Europarlement in met de officiële opname van de Lelylijn in het Europese TEN-T-netwerk. Met als gevolg dat de lijn kansrijk is bij het aanvragen van Europese gelden die kunnen bijdragen bij de aanleg. Oftewel mooie sommen geld, naast de gereserveerde drie miljard van de Nederlandse overheid. De nieuwe staatsecretaris van ons nieuwe kabinet Schoof Chris Jansen was er tijdens zijn hoorzitting in ieder geval heel duidelijk over: “De Lelylijn gaan we nu echt aanleggen!”

Gijs de Vries - student aan Hanze

“Misschien is het internationale nog wel het meest interessant!”

Dit zijn nog maar enkele voorbeelden van personen die het internationale belang van de Lelylijn benadrukken. Ook de burgemeesters van Groningen Koen Schuiling en van Leeuwarden Sybrand Buma noemen het internationale belang van de Lelylijn. 

Onlangs zat de grote zaal van theater ’t Voorhuys in Emmeloord tot de nok toe vol met voorstanders. Diverse Lelylijn ambassadeurs legden uit waarom de snelle verbinding volgens hen van belang is. Met onder andere kersverse Europarlementariër Raquel Garcia Hermida-Van der Walle, commissaris van de koning Groningen René Paas, VNO-NCW MKB Noord directeur Agnes Mulder, burgemeester van Heerenveen Avine Fokkens én -heel belangrijk- de leden van de initiatiefgroep De Lelylijn.

Geweldige kans-... Rijk!

De wil is er! Ook internationaal, want afgelopen voorjaar stemde het Europarlement in met de officiële opname van de Lelylijn in het Europese TEN-T-netwerk. Met als gevolg dat de lijn kansrijk is bij het aanvragen van Europese gelden die kunnen bijdragen bij de aanleg. Oftewel mooie sommen geld, naast de gereserveerde drie miljard van de Nederlandse overheid. De nieuwe staatsecretaris van ons nieuwe kabinet Schoof Chris Jansen was er tijdens zijn hoorzitting in ieder geval heel duidelijk over: “De Lelylijn gaan we nu echt aanleggen!”

  • De grootste werkgevers- en ondernemersvereniging van het Noorden
  • Voor een optimaal ondernemingsklimaat en brede welvaart
  • Al meer dan 50 jaar sterk voor de regio