Maatschappelijk en Vitaal ondernemen

VNO-NCW Noord Food Community

De foodsector is in de drie noordelijke provincies goed vertegenwoordigd. Zelfstandige MKB-bedrijven spelen zo goed mogelijk in op de strategische thema’s met grote maatschappelijke en economische relevantie. Als VNO-NCW Noord willen we de kennis- en ideeënuitwisseling en daarmee de kracht van de samenwerking stimuleren door de bedrijven in de foodsector (producenten van voeding en grondstoffen) te verenigen in een community.

Doel

Het doel van de community is inspireren en actief delen van kennis en ervaring en hierdoor de innovatieve kracht die we hebben te stimuleren en te versnellen. Hierdoor dragen we bij aan de ambitie om de noordelijke foodsector een internationale koploperspositie in te laten nemen in de sector.

Aansluiten bij RIS3

In de rapport RIS3 staat:

Mondiale uitdagingen als klimaatverandering, grondstoffen schaarste, gezondheid en disruptieve digitale ontwikkelingen zorgen voor grote uitdagingen, op maatschappelijk en economisch gebied. Als regio kunnen we ons alleen van een duurzame brede welvaart verzekeren als wij deze uitdagingen omarmen en vertalen in kansen.

De in de RIS3 benoemde transities vormen ook (en misschien wel juist) in de foodsector een belangrijke uitdaging en zijn daarmee ook een leidraad voor de op te pakken thema’s.

Jan Buining - Eigenaar TastyBasics B.V. en lid van de werkgroep van de Food Community

“We moeten het vooral hebben over de kansen, de businesskansen. De manier waarop we nu voedsel produceren en verwerken is niet houdbaar. Er móet wat anders voor in de plaats komen. Dus moet je er als ondernemer nu bij zijn, pionieren, vooraan zitten.’”

De Food Community

Keurentjes v.o.f De heer Frans Keurentjes (voorzitter)
Tasty Basics  De heer Jan Buining (lid werkgroep)
Agrifac Machinery  Mevrouw Jantje Schiphorst (lid werkgroep)
Royal Steensma  De heer Rimmert de Jong
Royal A-ware  De heer Klaas de Jong
Vreugdenhil Dairy Foods De heer Peter Beemsterboer
Distrivers en Van der Zee De heer Job Hoekstra
Friesland Campina De heer Gerhard Pool
Royal Koopmans Mevrouw Annemarie Jorna
De Marne Mosterd De heer Paul de Vries
FZ Organic Food De heer Björn Andringa
CCI Continental Candy Industries De heer Alfred Attema
Rabobank De heer Martin Eising
Het Vitalokaal Mevrouw Rémonde Post
De Groene Agri De heer Harmen Stremler

 

De Food Community, iets voor jouw bedrijf?

Heb je vragen over de Food Community en/of is deelname wellicht iets voor jouw bedrijf? Neem dan contact op met Marianne Waanders.

Food Fashion Show: Samen proeven aan de toekomst van food

Op vrijdag 14 maart 2025 werd de smaakvolle toekomst werkelijkheid tijdens de Food Fashion Show van de Food Community van VNO-NCW MKB Noord.
In een volle zaal bij Distrivers in Hoogeveen, gevuld met nieuwsgierige ondernemers en foodexperts, doken we in de voedseltransitie. Onder leiding van dagvoorzitter Drees Peter van den Bosch spraken we over de kansen én de urgentie van gezonder, voedzamer en duurzamer voedsel.

Jan Buining zette meteen de toon: wereldwijd geven we zo’n 9 biljoen dollar uit aan voedsel, terwijl daar zo’n 11 biljoen dollar aan zorgkosten tegenover staat. Een boodschap die aanzet tot actie.

Tijdens de Food Fashion Show van de Transitiecoalitie Voedsel werden gezonde alternatieven voor cake, kip en sorbetijs gepresenteerd én geproefd. Geen toekomstmuziek, maar tastbare innovaties die klaar zijn om hun weg naar het schap te vinden. Dr. Karl Ludovici van het Duitse NexNOa lichtte de Nutrient Rich Food (NRF) score toe, een wetenschappelijke methode om de voedzaamheid van producten te meten. Samen met emeritus-hoogleraar Prof. Tiny Van Boekel (WUR) verzorgde hij een scherpe reflectie op de gepresenteerde producten.

In een interactieve sessie bespraken zij hoe technologische innovatie én kennis uit de voedingswetenschap hand in hand gaan met smaak, gezondheid en marktpotentie. Aan de hand van concrete voorbeelden lieten ze zien waar de kansen liggen voor een gezonder voedselaanbod en waar de valkuilen schuilen. De deelnemers dachten actief mee over het herformuleren van supermarktproducten. Wat als je je favoriete snack een gezonde upgrade kon geven? Het leverde verrassende inzichten en creatieve ideeën op.

Frans Keurentjes, voorzitter van de Food Community, sloot af met een krachtige oproep om in Noord-Nederland samen te bouwen aan een gezondere voedselomgeving. Want de toekomst van voedsel begint hier en begint nu.

Bekijk hieronder de aftermovie van Jeffrey de Calonne van Creative Video NL en proef de sfeer van deze innovatieve VrijMiBo:
 

Afbeelding 6

De Food Community op bezoek bij Agrifac

Een verhaal over precisielandbouw, innovatie, ver vooruitkijken, gezonde voeding en het effect van chemicaliën op de gezondheid van de boer leverde mooie inzichten op voor de bezoekers. Een verhaal ook wat de aanwezigen aan het denken zette, weer een zaadje dat is geplant.

“En dat is precies wat er nodig is in het Noorden” was de conclusie van de groep.

Afbeelding 7

Meer gezonde levensjaren door gezonde voeding. Dat is de stip op de horizon van de Food Community van VNO-NCW Noord. Dit doen we door te inspireren op lange termijn vraagstukken en elkaar kritisch te bevragen. Zo werden we vorige week ontvangen bij Royal Koopmans, een mooie parel in het Noorden.

Bij Royal Koopmans draait het om onderscheidend vermogen, aldus algemeen Directeur Dirk Lodewijk. Gebaseerd op 175 jaar kennis en vakmanschap, gebruikt dit familiebedrijf de meest recente inzichten en technologieën om voortdurend nieuwe en duurzame voedingsmiddelenoplossingen te ontwikkelen. Nedertarwe is een van de voorbeelden waaraan samen met ketenpartners jarenlang is gewerkt om een duurzaam, veilig en gezond product op het bord van de consument te krijgen.

Jochen Mierau, hoogleraar aan de RUG en verbonden aan het grootschalige onderzoek Lifelines, bracht een interessante discussie op gang door onderzoeksresultaten te delen. Inmiddels heeft bijvoorbeeld gemiddeld meer dan de helft van de Nederlandse bevolking overgewicht. En, voor werkgevers interessant, het merendeel van de ziekte uitval van werknemers is leefstijl gerelateerd. Wie is/zijn er nu aan zet? Wst is de positie van voedingsproducenten? Geeft vooruitlopen op regelgeving, met alle investeringen en risico’s die dit met zich meebrengt, jouw bedrijf een voorsprong? Er waren mooie voorbeelden waar dat duidelijk wel aan de orde is. Het heeft de deelnemende bedrijven wederom aan het denken gezet. Food for thougt, met dank aan Dirk Lodewijk en Jochen Mierau.

  • De grootste werkgevers- en ondernemersvereniging van het Noorden
  • Voor een optimaal ondernemingsklimaat en brede welvaart
  • Al meer dan 50 jaar sterk voor de regio