24 april 2024
World Potato City heeft de Lelylijn hard nodig!
Aardappelbedrijf Agrico is groot pleitbezorger van de Lelylijn
In de wereld van de aardappelen is het Nederlandse Emmeloord wereldberoemd. “World Potato City worden we ook wel genoemd,” vertelt voormalig CEO en tegenwoordig senior-adviseur Jan van Hoogen van Agrico met een brede lach. Zijn blik wordt direct daarna serieus. “Maar we zijn niet bereikbaar als een wereldstad. Alles moet hier met de auto, zeker als je binnen een redelijke termijn ergens wilt zijn. De reistijd naar Schiphol is met het huidige OV ruim twee uur, terwijl je er met de auto binnen een uurtje bent. Met de Lelylijn wordt dat allemaal anders, veel beter!”
Ook voor zijn stagiaires en toekomstige medewerkers ziet Van Hoogen voordelen: “Onze jonge talenten komen veelal uit Leeuwarden, Groningen, Zwolle en Wageningen. Zij nemen noodgedwongen de auto of moeten hier komen wonen. Dat is nogal wat! Zeker omdat het vinden van een woonruimte, ook hier, erg moeilijk is.” Daarom is Jan ook enorm enthousiast over de grote kansen die de Lelylijn biedt, voor zowel Emmeloord als zijn Agrico. Hij is ervan overtuigd dat ook alle andere bedrijven in Emmeloord een enorme sprong voorwaarts gaan maken met een goede spoorverbinding.
Een spoorverbinding is essentieel
“Emmeloord is wereldwijd het centrum voor alles wat met aardappelen te maken heeft. Je vindt in de omgeving niet alleen veel akkerbouwers, maar ook een veelvoud aan gespecialiseerde bedrijven op het gebied van aardappeltechnologie, -veredeling, -bewaring en mechanisatiesystemen. Er worden hier zelfs robots gemaakt om op een natuur-inclusieve manier het onkruid tussen de gewassen te wieden. Voor het behoud en de doorontwikkeling van World Potato City Emmeloord is een spoorverbinding naar Schiphol, Leeuwarden en Groningen essentieel!”
"Wij hebben in deze krappe arbeidsmarkt vaak het nakijken in vergelijking tot bedrijven in de omgeving die wel een treinstation hebben!”
Net als andere bedrijven in Nederland is Agrico continu op zoek naar technisch en hoogwaardig personeel. Jan: “We zien grote werkgevers die hun roots hier hebben uit Emmeloord wegtrekken. Zij gaan bijvoorbeeld naar Almere. Want daar is wél een goede treinverbinding. Juist de mensen die vol vuur mee willen werken aan techniek en de energietransitie, reizen graag met het openbaar vervoer. Wij hebben daardoor in deze krappe arbeidsmarkt vaak het nakijken in vergelijking tot bedrijven in de omgeving die wel een treinstation hebben.”
Naar goed Frans voorbeeld
Agrico heeft een dochteronderneming in Arras (Frankrijk) vertelt de oud CEO: “Deze Franse stad ligt op de rand van een mijngebied. Toen ik daar begin jaren negentig voor het eerst kwam, was er heel veel werkloosheid; de stad was verloederd en de TGV van Parijs naar Lille kwam door het gebied, maar schoot Arras voorbij. Begin 2000 is besloten om een lijn naar Arras aan het TGV-traject toe te voegen. Daarvoor werd er onder andere een treinstation gebouwd. Daarna is het economisch enorm rap gegaan met die stad. De snelle treinverbinding met Parijs gaf een enorme boost, waardoor Arras en de regio nu veel welvarender zijn."
Tot straks!
“Ik zie een volle Lelylijn-trein al voor me. Vol met jonge mensen die enthousiast zijn om hier in Emmeloord te komen werken. Dus zeg ik graag ‘tot straks’ tegen alle jongeren die nu op het voortgezet onderwijs zitten. Zij kunnen straks in een goed bereikbaar Emmeloord aan de slag en meewerken aan een prachtig kwaliteitsproduct met wereldfaam én in een regio die hen volop carrièrekansen biedt!”