Arbeidsmarkt en Onderwijs

Wel sociaal, maar geen sociale werkplaats

Rick en Niels Melenhorst zijn de trotse eigenaren van Kwekerij Melenhorst in Erica. Hun ouders begonnen ruim 35 jaar geleden met het bedrijf. De snijbloem Alstroemeria staat centraal. Rick en Niels namen later het stokje van hun ouders over. Al ruim twintig jaar werken ze met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. En dat bevalt heel goed!

Het begon ruim twintig jaar geleden met de Thriantaschool, een school voor kinderen met een leer- en ontwikkelingsachterstand. Zij zochten stageplekken voor hun leerlingen. Dat was de eerste kennismaking. Later kwam de vraag of leerlingen die na de stage van school ook een contract kunnen krijgen. "We hebben ons er toen in verdiept. Er bleken allerlei mogelijkheden te zijn", vertelt Rick. Met als gevolg dat het grootste deel van hun werknemers nu uit mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bestaat. 

Loyale en trouwe werknemers

"Voorop staat dat als je er als ondernemer positief in moet staan om deze doelgroep werk te bieden", vindt Rick. "Het moet passen bij je bedrijf. Maar als je iemand eenmaal hebt opgeleid, krijg je er een loyale en trouwe medewerker voor terug. Zij hebben vaak een lange geschiedenis van korte dienstverbanden. Als ze merken dat ze bij jou ook kansen hebben op een vast contract, zijn ze erg dankbaar".

Erbij horen

Rick benadrukt dat ook zijn onderneming 'gewoon' winst moet maken. Er moet brood op de plank komen. De arbeidsprestaties van hun medewerkers liggen lager dan gemiddeld. Daarvoor krijgt de kwekerij loondispensatie. Een arbeidsdeskundige van UWV bepaalt hoe hoog deze is. Melenhorst betaalt de medewerker het volledige salaris. Via UWV krijgen ze dan een vergoeding terug. "De medewerker krijgt dus niets van UWV en dat geeft hen echt een gevoel van erbij horen", zegt Rick.

"Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt begeleiden kost meer tijd. Ben je daar bewust van. Maar je krijgt er heel wat moois voor terug.”

Extra begeleiding

Naast de loondispensatie is er ook financiële ruimte voor een jobcoach. Bij Melenhorst kozen ze ervoor om zelf een jobcoach in dienst te nemen. De jobcoach komt één keer in de twee à drie weken langs. Ze gaat in gesprek met de medewerkers en vraagt hoe het gaat. Voordeel is dat zij iets verder van het bedrijf afstaat, waardoor medewerkers meer met haar delen. Medewerkers zijn namelijk sneller geneigd om tegen te werkgever te zeggen dat het goed gaat. "Tijdens deze gesprekken komen soms ook wel dingen uit de privésfeer op tafel. Deze lost de jobcoach niet voor ze op, maar ze denkt wel mee in oplossingen", vertelt Rick. 

Werkzaamheden opgesplitst

Inmiddels is Melenhorst gespecialiseerd in het werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ze besloten daarom zelfs hun bedrijf erop in te richten. Zo kozen ze ervoor om de werkzaamheden op te splitsen. Vroeger moest iemand bijvoorbeeld vier verschillende dingen in één werkdag doen. Nu zijn er vier werkgangen. Medewerkers hebben één taak tegelijk, anders wordt het te lastig. Dit zorgt ervoor dat de kwaliteit van het werk niet achteruit gaat. 

Je krijgt er wat moois voor terug

Rick: "we zijn allemaal druk. Er moet geld verdiend worden. Het in dienst nemen van deze mensen moet dus wel bij je passen. Als bedrijf maar ook als persoon. Je moet het geduld hebben om vaker wat uit te leggen. Ben je daar bewust van. het kost meer tijd, maar je krijgt er wat moois voor terug. We hebben een leuke ploeg met vaste medewerkers. Één persoon is zelfs al twintig jaar in dienst! Wil je meer informatie? Neem contact op met Menso in Emmen (of je eigen gemeente). Zij weten wat de mogelijkheden zijn", aldus Rick.

  • De grootste werkgevers- en ondernemersvereniging van het Noorden
  • Voor een optimaal ondernemingsklimaat en brede welvaart
  • Al meer dan 50 jaar sterk voor de regio