Ondernemerschap

Op zoek naar de verklaring en klantwaarde

Bestuurder en zijn bedrijf: Hilbert Wiechers


Hilbert Wiechers is MKB-bestuurder binnen het regiobestuur van Drenthe. Zo kennen de meeste leden hem ook. Hij vervult deze functie als ondernemer met de praktijkervaring van zijn eigen bedrijf: woon- en interieurwinkel Wiechers Wonen, die hij samen met zijn vrouw Connie met passie en overtuiging runt.

Aan de rand van het Drentse dorp Dwingeloo staat Wiechers Wonen. Herkenbaar aan de verzameling van piramidedaken in een prachtige ruim aangelegde tuin. Hilbert: “Vanuit mijn kantoor heb ik uitzicht op de in- en uitgang. Ik smelt nog steeds als ik mensen blij hand-in-hand de winkel uit zie lopen. Dan weet ik dat we het goed hebben gedaan. Voor mij is dat een hele belangrijke drijfveer. Intern hebben we daar ook een woord voor: ‘gastblijheid’. Klanten hebben dan inspiratie bij ons opgedaan, hun ‘woondroom’ waar kunnen maken en hebben daarbij een blij gevoel ervaren die maakte dat ze weloverwogen een koop hebben gedaan.”

Afbeelding 2

Familie-business

Hilbert is de derde generatie in het bedrijf. “Mijn opa is het bedrijf begonnen, daarna heeft mijn vader de zaak overgenomen. Veel kinderen van ondernemers voelen de sociale druk om het bedrijf van hun ouder(s) over te nemen. Die druk heb ik ook gevoeld. Mijn vader heeft vanaf kinds af aan geroepen dat ik de opvolger zou zijn. De intrinsieke overnamewens is bij mij langzamerhand ontstaan. In het tweede jaar van de HEAO-CE besloot ik de zaak over te nemen. En vrij snel daarna, in 1994, heb ik dat ook gedaan en nooit een moment spijt van gehad. Ik was toen 29 jaar en heb Wiechers Wonen samen met mijn vrouw Connie volledig overgenomen. Samen runnen we het bedrijf nog steeds. Dan doen we vanuit twee locaties: Ommen en Dwingeloo. We hebben een strakke taakverdeling. Eenvoudig gezegd: Connie is verantwoordelijk voor alles wat je ziet en ik zorg voor de rest. Daarbij is zij heel sterk in het volgen van haar intuïtie en ben ik op zoek naar een passende verklaring en het (wetenschappelijke) model daarbij. We voelen en vullen elkaar daarin heel goed aan!”

Inspiratie van buiten

“In Iedere branche kent hypes en echte trends. Mijn strategie is om de trends te herkennen en mij daarop toe te leggen. Het liefst met voorbeelden van buiten mijn eigen branche. Ik haal bijvoorbeeld veel inspiratie uit sociologische aspecten binnen supermarktbedrijven,“ vertelt Hilbert. “Uit studies blijkt bijvoorbeeld dat Franse wijn beter verkoopt met Franse muziek op de achtergrond. Ik vraag mij dan af, hoe komt dit toch? Kan ik hier wat mee in de zaak? Dat vind ik heel interessant. Ik ben erg geïnteresseerd in de zachte kant van mensen en dan vooral onze klanten: Wat willen zij graag? Waar worden ze blij van? Waardoor ervaren zij onze winkel als prettig? Als je dat goed aanvoelt en vertaalt, gunnen klanten jou vaak de order.”

"Bestuurders denken dat MKB-ers eenvoudig kunnen investeren in een nieuwe locatie/winkel. Maar dat is niet de realiteit!”

Invloed als drijfveer

“Als je denkt dat je er bent, dan ben je er geweest. Dat is een belangrijke overtuiging van mij. Daarom vind ik het ook zo van groot belang om buiten je eigen organisatie te kijken, dan zie je dat de wereld continu verandert, en daarin moet je als bedrijf ook blijven bewegen. Dat was voor mij ook een belangrijke drijfveer om bestuurder te worden. Ooit heel lokaal begonnen vanuit het VVV-bestuur van mijn prachtige dorp Dwingeloo via diverse andere besturen tot nu als voorzitter MKB Drenthe binnen het regiobestuur Drenthe binnen onze vereniging.”

Leefbare binnensteden en dorpskernen

“Veel MKB-ers hebben het niet breed. Het beeld bij bestuurders is vaak anders. Zij realiseren zich onvoldoende dat investeren in de eigen zaak financieel niet altijd mogelijk is. Vanuit mijn bestuursfunctie wil ik proberen besturend Drenthe daar bewust van maken, om zo zaken voor het MKB voor elkaar te krijgen. Zo maak ik mij zorgen over de leefbaarheid van de binnensteden en centra van dorpen. Bestuurders denken dat MKB-ers eenvoudig kunnen investeren in een nieuwe locatie/winkel. Maar dat is niet de realiteit! Ik ben heel tevreden dat de provincie Drenthe zich daar inmiddels bewust van is en financiële ondersteuning biedt. Zo kunnen winkels verhuizen, centra compacter worden en daardoor weer gezellig en leefbaar worden. Wel vrees ik dat door de coronacrisis veel (mode)winkels zullen omvallen, waardoor er weer gaten in de winkelgebieden vallen. We moeten dus nog veel meer indikken.’

Lean als methode

Als oud-ambassadeur Sociale Innovatie is Hilbert een groot voorstander van ‘vrijheid binnen de organisatie’. Door medewerkers extreem te betrekken bij het creëren van klantwaarde en het oplossen van problemen, blijf je in beweging. Zo wordt je in kleine stapjes steeds wat beter. “Ik ben ervan overtuigd dat je als medewerker invloed hebt op je eigen werkproces, dan je gelukkiger wordt. We beginnen de werkdag gezamenlijk bij het startbord. Daarop zetten we zaken die spelen in het team. Bij de stand-up overleggen we hoe we met deze zaken/issues omgaan. Ik geef ze dus heel bewust vrijheid om zaken samen te beslissen, waarin ik als leidinggevende geen nadrukkelijke rol heb. Zo zijn medewerkers betrokken, maak je gebruik van hun creativiteit en wordt het bedrijf iedere dag een beetje beter!”

 

Dit artikel is eerder verschenen in GeeftRuimte Magazine #1

  • De grootste werkgevers- en ondernemersvereniging van het Noorden
  • Voor een optimaal ondernemingsklimaat en brede welvaart
  • Al meer dan 50 jaar sterk voor de regio