Het perspectief op een geweldige carrière in het Noorden
Bedrijven moeten zich als sterk werkgeversmerk neerzetten om de juiste werknemers aan te trekken en aan zich te binden. Een sterke HR-campagne of goede wervingssite zijn niet langer voldoende. Bij potentiële medewerkers (en mensen die hen beïnvloeden) moet je als bedrijf nu bekend staan als een goedewerkgever met een aantrekkelijke werkomgeving, meerwaarde op meerdere vlakken en goede arbeidsvoorwaarden hebben. Dat vraagt vaak om een nieuwe aanpak; een goede employer branding.

Dogma’s doorbreken
Om zich te onderscheiden heeft Rein Advocaten uit Groningen, Assen en Emmen een grote verandering doorgevoerd in hun werkwijze en hun personeelsbeleid. Daarbij werkt het advocatenkantoor met nadruk als één team. “Om als team te kunnen functioneren is het van essentieel belang om één gemeenschappelijke taal te gebruiken,” legt Jeroen Sprangers uit. “In een traditionele situatie is er sprake van een hiërarchie, waarbij het management een eigen rol heeft en ook een eigen (management)taal spreekt. Dat dogma hebben wij doorbroken door iedereen, echt niemand uitgezonderd,naar een leiderschapscursus te sturen. Vaak wordt macht en hiërarchie gebruikt om zaken voor elkaar te krijgen. Door te leren hoe je de leiding kunt nemen in het eigen werk en daarbij dezelfde taal gebruikt als je collega’s, gaan processen totaal anders verlopen en wordt het werken als een hecht team mogelijk. Met een geweldige resultaten!”
Dat iedereen ‘een medewerker’ is bij Rein Advocatenen daarin geen onderscheid bestaat tussen een hooggespecialiseerde advocaat en bijvoorbeeld een secretaresse is ook op andere vlakken in het beleid van het kantoor zichtbaar. Jeroen: “Zo krijgen alle medewerkers bij een vast contract een lease-auto aangeboden. Dat is een grote investering, net als de leiderschapscursussen. Maar daarmee laten we zien dat het ons echt menens is. Met dit beleid hebben we nu weinig moeite om geschikte nieuwe medewerkers te krijgen én te behouden!”
"Werkgevers promoten zichzelf niet voldoende om een goed aanbod te krijgen. Daarom denk ik dat het belangrijk is dat het Noorden zich als collectief inzet voor een betere employer branding. Laat zien hoeveel aantrekkelijke kansen er in Noord-Nederland zijn!”

Internationale talenten behouden
Annaléa Chatelier is junior account manager bij Make it in the North. Dit project -waar VNO-NCW MKB Noord ook nauw betrokken bij is- wil twee problemen oplossen door ze te combineren: de tekorten op de arbeidsmarkt in Noord-Nederland en internationale talenten die op zoek zijn naar werk. “Veel bedrijven in het Noorden zijn heel
aantrekkelijke werkgevers, maar dragen dat helaas te weinig uit,” vertelt de Française. “Met name voor kleinere bedrijven blijkt het lastig om hun identiteit te tonen, maar ze lijken in vele opzichten op de grotere ondernemingen; ze staan open voor de buitenwereld, zijn flexibel en nuchter. Ook kennen veel Nederlandse bedrijven geen strenge hiërarchie, wat ook diepgeworteld is in de Nederlandse cultuur. Iedereen is welkom en geaccepteerd, los van hun status. Daar is het beleid van Rein Advocaten een prachtig voorbeeld van!”
Annaléa hoort regelmatig dat mensen zeggen dat bedrijven niet open staan voor internationaal (vaak Engelssprekend) talent. “In de praktijk blijkt dit niet het geval. Veel ondernemers die ik spreek staan positief tegenover het idee om internationale talenten aan te nemen. Alleen promoten de werkgevers zichzelf niet voldoende om een goed aanbod te krijgen. Daarom denk ik dat het belangrijk is dat het Noorden zich als collectief inzet voor een betere employer branding. Laat zien hoeveel aantrekkelijke
kansen er in Noord-Nederland zijn,
"Laat zien dat het mogelijk is om hier een geweldige werkcarrière bij diverse werkgevers te hebben!”

Samen staan we sterk!
Directeur Noorderlink Henk Eggens is daar ook heel duidelijk in “Als we de employer branding in de keten goed regelen, dan staan we als het Noorden sterker. Nu kiezen werkgevers er nog vaak voor om in te zetten op de eigen vraag naar werknemers. Maar we doen er goed aan om een breder perspectief te bieden. We werken niet meer onze hele carrière voor één werkgever. Daarom is het belangrijk om te laten zien dat het mogelijk is om hier een geweldige werkcarrière bij diverse werkgevers te hebben. Wat we daar voor nodig hebben? Bedrijven en organisaties die laten zien wat we nu te bieden hebben, die jonge talenten en werkenden boeien en hen laten zien wat er in de toekomst allemaal mogelijk is. Daarvoor rijd ik zeer binnenkort met regelmaat met een volle bus MBO-, HBO- en WO-studenten langs ‘Noorderlink’ bedrijven om te laten zien wat we hier als noordelijk bedrijfsleven allemaal doen. Dat inspireert én dat wil ik en mijn organisatie blijven doen!”
Dit artikel is eerder gepubliceerd in GeeftRuimte, het ledenmagazine van VNO-NCW MKB Noord.