Arbeidsmarkt en Onderwijs

Werkgevers en basisvaardigheden

Gereedschapkist Taal Werkt!

Ken jij de medewerkers die moeite hebben met taal, cijfers en/of digitale vaardigheden? Met name bij Nederlandstalige werknemers zijn de signalen soms moeilijk te herkennen. Loonbeslag kan zo'n signaal zijn. Veel werkgevers hebben daar geen weet van. Samen met de Stichting Lezen & Schrijven geven we daarom speciaal voor werkgevers trainingen over basisvaardigheden en geletterdheid op de werkvloer. De data voor de trainingen in 2025 worden binnenkort gepubliceerd. Kan je niet wachten? Bel Gemma Groot Koerkamp voor meer informatie.

Dit onderwerp kan je het best samen met je collega's en zo breed mogelijk in je bedrijf, onderneming of organisatie kunt aanpakken. Training al gevolgd? Of zelf al gemotiveerd om aan de slag te gaan? Gebruik dan deze korte presentatie om je collega's te informeren. 

Minipresentatie (pptx) over basisvaardigheden

Minipresentatie basisvaardigheden

Leven lang ontwikkelen

Het helpt als jouw bedrijf een positieve leercultuur heeft. Want juist medewerkers die moeite hebben met taal, cijfers of digitale vaardigheden vinden leren vaak niet leuk. Misschien heb je zelf pas geleden een cursus op training gevolgd. Vertel erover en inspireer je collega's. Werknemers die zichzelf blijven ontwikkelen dragen bij aan duurzame inzetbaarheid in een bedrijf.
Met een eigen netwerkkaart wordt ondersteuning en leeraanbod inzichtelijk. Zorg dat je weet naar wie je kunt verwijzen. 

Netwerkkaart Basisvaardigheden Werknemer

Breng je eigen (taal)netwerk in beeld

Actieve branches

Meerdere O&O-fondsen vragen actief aandacht voor het vergroten van de basisvaardigheden in hun werkveld. Met name de sectoren waar veel mensen werken met beperkte basisvaardigheden. Zo geven Sectorinstituut Transport en Logistiek en OOMT (Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Motorvoertuigenbedrijf en Tweewielerbedrijf) gerichte informatie. In de bouwsector wordt onder meer gebruik gemaakt van Taal voor de Bouw (speciaal voor anderstaligen) en Bouwspraak. In de schoonmaaksector loopt de aanpak via de RAS (zie financien).

Communicatie

Veel bedrijven gebruiken taal die te ingewikkeld is. Leidinggevenden hebben hierbij soms ook last van een blinde vlek, want "Dat staat er toch?!"
Maar... wordt jouw mail wel gelezen, is de nieuwsbrief begrijpelijk en wordt het intranet gebruikt? 
Check dus je interne en externe communicatie. Misschien kan je minder tekst gebruiken en meer beeld (pictogrammen, plaatjes, filmpjes). Dit zijn handige sites om te raadplegen: ishetB1? en LeesSimpel.
Wil je beter leren schrijven, dan kan je bijvoorbeeld terecht bij BureauTaal of Loo van Eck.

Ervaringsdeskundigen

Het kan helpen om het ook eens na te vragen bij je eigen medewerkers. Je hebt misschien ervaringsdeskundigen in huis die met je mee kunnen kijken. Anders kan je terecht bij de Stichting ABC. Daar zijn ervaringsdeskundigen actief als Taalambassadeur. Ze kunnen je communicatie beoordelen op toegankelijkheid en begrijpelijkheid en geven je adviezen voor duidelijke en begrijpelijke teksten.

MKBToegankelijk

Toegankelijke informatie is de basis om ervoor te zorgen dat iedereen kan meedoen in je bedrijf of organisatie. MKBToegankelijk helpt je daarbij. Je vindt er tips voor teksten en kan je website laten checken.

Netwerkkaart Communicatie en schrijftips

Breng je communicatie in beeld
Schrijftips
  • De grootste werkgevers- en ondernemersvereniging van het Noorden
  • Voor een optimaal ondernemingsklimaat en brede welvaart
  • Al meer dan 50 jaar sterk voor de regio