Friese verf geeft Groot Brittannië kleur
In Gorredijk staat al sinds 1898 de verffabriek Anker Stuy. Op deze locatie wordt al drie generaties lang de verf ontwikkeld, geproduceerd en verkocht aan professionele klanten binnen de houtindustrie. Eén van de belangrijkste exportmarkten voor het Friese verfbedrijf is Groot Brittannië. Een land dat een eigen koers vaart na de Brexit. Maar dat is volgens export director Emile Stuy zeker geen reden om daar geen zaken te doen!
“Alles om ons heen heeft een laagje verf en heeft daarmee een kleur. Daar is lang niet iedereen zich van bewust. Verf is daarmee heel bepalend in ons dagelijks leven. Anker Stuy geeft kleur aan houtwerk. Wij ontwikkelen, produceren en verkopen onze producten zelf in Gorredijk. Dat doen we al drie generaties lang. Het bedrijf startte in 1889. Mijn opa is in 1952 aan het roer gekomen, waarna mijn oom en vader het bedrijf in de jaren 80 hebben overgenomen. Tegenwoordig zitten mijn broer en ik ook in het bedrijf, waarvan het laatste jaar als directie. Mijn vader is nu met pensioen. Dus we runnen het bedrijf nu met drie familieleden.”
Over grenzen heen
“De afzetmarkt van onze producten is lang bijna enkel Nederland geweest. Daarom zijn onze producten ontwikkeld voor de Nederlandse omstandigheden, zoals weerinvloeden als regen en zon. Zeven jaar geleden ben ik begonnen om verder te kijken dan de Nederlandse grenzen, met als resultaat dat we tegenwoordig naar meerdere landen in Europa exporteren en ook naar een aantal landen in Azië. Het grootste afzetgebied in het buitenland is tegenwoordig Groot Brittannië (met zo’n 9%).”
“Ik kwam in 2015 in contact met een Britse distributeur die onze verf in zijn assortiment wilde opnemen en samen in de markt wilde zetten. Ondanks de goede samenwerking en mooie resultaten zorgde de uitkomst van het Brexit-referendum voor onzekerheid bij de Britse partner. Hij besloot zijn voorraden te verkleinen en keuzes te maken in zijn assortiment. Dat was voor mij het moment om te onderzoeken of wij zelf de distributie, verkoop en service konden doen.”
"De Britse markt bestaat uit maar liefst 65 miljoen consumenten. Het is dus een hele grote en interessante markt.”
Voldoende kansen
“Bij mijn onderzoek ben ik geholpen door het bureau Inward Investments van het Britse Ministerie van Buitenlandse Zaken. Het bracht mij in contact met diverse organisaties die mij verder konden helpen. En ja, er bestond toen al onzekerheid over hoe het land de Europese Unie zou verlaten. Maar die onzekerheid had met name invloed op grote investeringen en projecten van de overheid. Niet op kleine bouwprojecten. En ook onderhoudsprojecten gingen gewoon door. Er lagen dus nog voldoende kansen voor ons . Daarbij zijn onze verfproducten uitermate geschikt voor het land, want het Britse klimaat verschilt namelijk niet veel van het Nederlandse. Ook wat betreft service maken we een duidelijk verschil in de markt. De Nederlandse standaarden zijn hoger en de Nederlandse industrie is vooruitstrevender. Dat valt op!”
“De kennis van de Engelse taal is een groot voordeel bij het zakendoen in het land. Je kunt rechtstreeks communiceren en begrijpt wat er in documenten staat. In Polen waar we ook naar exporteren, heb ik een tussenpersoon nodig die vertaalt en interpreteert gebaseerd op de Poolse cultuur. Dat maakt alles minder eenvoudig en arbeidsintensiever.”
“Uiteindelijk hebben we in 2019 ons filiaal in Peterborough geopend. Er werken vier Britse medewerkers, we hebben daar onze eigen voorraad staan en distribueren vanuit hier naar het hele land. Ikzelf stuur het team vanuit Nederland aan, maar ik reis regelmatig naar Peterborough.”
Een markt van 65 miljoen consumenten
“Er is nog geen nieuw handelsverdrag met Europese Unie, maar ik verwacht niet dat er drempels voor ons worden opgeworpen om de interne Britse markt te beschermen. Wel verwacht ik dat levertijden wat gaan oplopen door het papierwerk van de douane. Maar met de houdbaarheid van ons product is dat geen enkel probleem. We hebben de voorraden ter plekke wat groter gemaakt, zodat we bij het omschakelen geen ‘nee’ hoeven te verkopen. En daarbij hoop ik dat we kunnen groeien in Groot Brittannië. Dat is ons in de afgelopen jaren gelukt in een krimpende markt. De reden voor de krimp zijn we overigens deels zelf, want de kwaliteit van verf wordt steeds beter en gaat daardoor langer mee. En bedenk verder dat de Britse markt bestaat uit maar liefst 65 miljoen consumenten. Het is dus een hele grote en interessante markt. Met de Brexit verdwijnt hun behoefte aan goede verf niet zomaar. Dus ik zie mooie kansen in dit land, ook na Brexit!”
Dit artikel verscheen eerder in GeeftRuimte Magazine #1