Dat kan vragen oproepen als:
- Hoe kan ik mijn bedrijf in de markt (her)positioneren?
- Hoe kan ik mijn bedrijf het beste uitbouwen?
- Hoe ziet mijn doelgroep er uit en hoe kan ik die het beste benaderen?
- Welke strategie kan ik bij al die vragen het beste volgen en wat betekent dit voor mijn bedrijf?
Na het volgen van deze masterclass
• Heb je de strategie van jouw bedrijf ontworpen dan wel aangescherpt, om jouw bedrijf toekomstbestendig te maken
• Heb je een concreet en direct bruikbaar implementatieplan gemaakt.
Inhoud
De masterclass is opgebouwd uit vijf afzonderlijke sessies, verdeeld over zes weken.
Sessie 1: een analyse van in- en externe omgevingsfactoren
Analyse van je interne en externe omgeving
In de eerste sessie ga je aan de slag met het maken van een analyse van de interne en externe omgeving van je bedrijf. Zo krijg je zicht op waar jouw bedrijf goed in is, maar ook wat nog beter kan. Daarmee weet je waar de kracht van jouw bedrijf ligt en krijg je zicht op mogelijke verbeterpunten. Daarnaast krijg je een duidelijk beeld van de externe omgeving. Waarmee en met wie heb je te maken? Waar liggen kansen? Waar liggen bedreigingen? Aan het eind van deze sessie heb je een helder beeld van de sterktes en de zwaktes van jouw bedrijf en van de kansen en de bedreigingen in de markt.
Sessie 2: de kernproblematiek
Keuzes maken en prioriteiten stellen
Je bent als ondernemer verantwoordelijk voor de keuzes die gemaakt worden in jouw bedrijf. Maar hoe maak je de juiste keuzes? Het bepalen van prioriteiten helpt je hierbij. In deze sessie formuleer je aan de hand van de resultaten uit de eerste sessie, de belangrijkste issues en kansen voor jouw bedrijf. Je gebruikt daarbij verschillende technieken en modellen uit de marketing en je maakt uit de modellen een juiste keuze om toe te passen in jouw bedrijf.
Sessie 3: strategische opties en strategiekeuze
Strategiekeuze
In deze sessie vertaal je de belangrijkste issues en kansen voor jouw bedrijf naar de beste strategiekeuze voor jouw bedrijf. Je herijkt de huidige strategie en doelstellingen, zodat deze goed aansluiten bij de ambities van jouw bedrijf.
Sessie 4: implementatie
Implementeren van je strategie
In deze vierde sessie maak je de laatste stap en ga je de gekozen strategie vertalen naar een uitgewerkt implementatieplan. Met dit implementatieplan kun je morgen direct aan de slag.
Sessie 5: presentatie en evaluatie
In deze sessie zal je je strategische plan presenteren aan de mede-deelnemers, de docent en eventuele andere belangstellenden. Tevens zal er geëvalueerd worden en leer je hoe de strategie geborgd kan worden in jouw organisatie.
Onderwijsvormen
De masterclass is interactief. Tijdens de bijeenkomsten ga je direct aan de slag met opdrachten gelinkt aan jouw eigen bedrijf. De docent is afkomstig uit de praktijk. Ook zullen inspirerende gastdocenten hun ervaringen met jou delen.
Digitale leeromgeving & Digitale Community
Vanaf de start van de masterclass is de digitale leeromgeving beschikbaar. Daarnaast kan op elk moment contact worden gezocht met mede deelnemers in de community.
In de week tussen sessie 4 en 5 is er tevens online support van de docent beschikbaar.
Praktisch
Doelgroep
Ondernemers in het MKB, management op strategisch niveau
Data en tijden
11, 18 en 25 september, 2 en 16 oktober 2025
Van 13.30 - 16.30 uur op donderdagen.
Duur
De masterclass bestaat uit vijf sessies en een moment voor online support
Tijdsinvestering
De voorbereidingstijd voor elke sessie is ongeveer 3 uren.
Kosten
De prijs voor het volgen van de gehele masterclass bedraagt €1.249,-
(dit is een ledenprijs, normaal €1.490,-)
Dit bedrag is vrijgesteld van btw.
Het is niet mogelijk om losse sessies te volgen.
Locatie
Hanze, Zernikeplein 7 te Groningen
Aantal deelnemers
Minimaal 10 (maximaal 15 deelnemers)
Afronding
Deelnemers ontvangen na het succesvol afronden van de masterclass een bewijs van deelname, uitgegeven door de Hanze.
Bijzonderheden
Deze masterclass is tot stand gekomen door een samenwerking van Hanze en VNO-NCW MKB Noord.