Arbeidsmarkt en Onderwijs
Ondernemerschap

Strategisch Management

11 september - 16 oktober
13:30 – 16:30 uur
Hanze, Zernikeplein 7 te Groningen

Als ondernemer blijf je graag op koers en ga je op je doel af. Natuurlijk wil jij dat jouw bedrijf succesvol blijft in de toekomst. Dat is soms lastig. Er komt veel op je af. Veel ondernemers ervaren de huidige tijd daarom als turbulent en aan veel veranderingen onderhevig.

Meer informatie Meld je nu aan!
Afbeelding: Strategisch Management VNO NCW

Dat kan vragen oproepen als:

  • Hoe kan ik mijn bedrijf in de markt (her)positioneren?
  • Hoe kan ik mijn bedrijf het beste uitbouwen?
  • Hoe ziet mijn doelgroep er uit en hoe kan ik die het beste benaderen?
  • Welke strategie kan ik bij al die vragen het beste volgen en wat betekent dit voor mijn bedrijf?

Na het volgen van deze masterclass

•    Heb je de strategie van jouw bedrijf ontworpen dan wel aangescherpt, om jouw bedrijf toekomstbestendig te maken
•    Heb je een concreet en direct bruikbaar implementatieplan gemaakt.

Inhoud

De masterclass is opgebouwd uit vijf afzonderlijke sessies, verdeeld over zes weken. 

Sessie 1: een analyse van in- en externe omgevingsfactoren

Analyse van je interne en externe omgeving

In de eerste sessie ga je aan de slag met het maken van een analyse van de interne en externe omgeving van je bedrijf. Zo krijg je zicht op waar jouw bedrijf goed in is, maar ook wat nog beter kan. Daarmee weet je waar de kracht van jouw bedrijf ligt en krijg je zicht op mogelijke verbeterpunten. Daarnaast krijg je een duidelijk beeld van de externe omgeving. Waarmee en met wie heb je te maken? Waar liggen kansen? Waar liggen bedreigingen? Aan het eind van deze sessie heb je een helder beeld van de sterktes en de zwaktes van jouw bedrijf en van de kansen en de bedreigingen in de markt.

Sessie 2: de kernproblematiek

Keuzes maken en prioriteiten stellen

Je bent als ondernemer verantwoordelijk voor de keuzes die gemaakt worden in jouw bedrijf. Maar hoe maak je de juiste keuzes? Het bepalen van prioriteiten helpt je hierbij. In deze sessie formuleer je aan de hand van de resultaten uit de eerste sessie, de belangrijkste issues en kansen voor jouw bedrijf. Je gebruikt daarbij verschillende technieken en modellen uit de marketing en je maakt uit de modellen een juiste keuze om toe te passen in jouw bedrijf.


Sessie 3: strategische opties en strategiekeuze

Strategiekeuze

In deze sessie vertaal je de belangrijkste issues en kansen voor jouw bedrijf naar de beste strategiekeuze voor jouw bedrijf. Je herijkt de huidige strategie en doelstellingen, zodat deze goed aansluiten bij de ambities van jouw bedrijf.

Sessie 4: implementatie

Implementeren van je strategie

In deze vierde sessie maak je de laatste stap en ga je de gekozen strategie vertalen naar een uitgewerkt implementatieplan. Met dit implementatieplan kun je morgen direct aan de slag.

Sessie 5: presentatie en evaluatie

In deze sessie zal je je strategische plan presenteren aan de mede-deelnemers, de docent en eventuele andere belangstellenden. Tevens zal er geëvalueerd worden en leer je hoe de strategie geborgd kan worden in jouw organisatie.

Onderwijsvormen

De masterclass is interactief. Tijdens de bijeenkomsten ga je direct aan de slag met opdrachten gelinkt aan jouw eigen bedrijf. De docent is afkomstig uit de praktijk. Ook zullen inspirerende gastdocenten hun ervaringen met jou delen.

Digitale leeromgeving & Digitale Community

Vanaf de start van de masterclass is de digitale leeromgeving beschikbaar. Daarnaast kan op elk moment contact worden gezocht met mede deelnemers in de community.
In de week tussen sessie 4 en 5 is er tevens online support van de docent beschikbaar.

Praktisch

Doelgroep

Ondernemers in het MKB, management op strategisch niveau

Data en tijden

11, 18 en 25 september, 2 en 16 oktober 2025

Van 13.30 - 16.30 uur op donderdagen.

Duur

De masterclass bestaat uit vijf sessies en een moment voor online support

Tijdsinvestering

De voorbereidingstijd voor elke sessie is ongeveer 3 uren.

Kosten

De prijs voor het volgen van de gehele masterclass bedraagt €1.249,-
(dit is een ledenprijs, normaal €1.490,-)
Dit bedrag is vrijgesteld van btw.

Het is niet mogelijk om losse sessies te volgen.

Locatie

Hanze, Zernikeplein 7 te Groningen

Aantal deelnemers

Minimaal 10 (maximaal 15 deelnemers)

Afronding

Deelnemers ontvangen na het succesvol afronden van de masterclass een bewijs van deelname, uitgegeven door de Hanze.

Bijzonderheden

Deze masterclass is tot stand gekomen door een samenwerking van Hanze en VNO-NCW MKB Noord. 

 

Hanze

Hanze

Meer activiteiten

Profiteer van ons grote VNO-NCW-netwerk!

  • 1.000 persoonlijke leden
  • deel ervaringen, kennis en twijfels met leden
  • heb invloed op regionale en landelijke lobby
Word lid
  • De grootste werkgevers- en ondernemersvereniging van het Noorden
  • Voor een optimaal ondernemingsklimaat en brede welvaart
  • Al meer dan 50 jaar sterk voor de regio