9 februari 2022
Ondernemen op de arbeidsmarkt, erop of eronder
Toen ik begon bij VNO-NCW MKB Noord ging het in mijn gesprekken met ondernemers pas aan het einde over personeel. Dat is veranderd. De arbeidsmarkt is in de afgelopen periode een belangrijk onderwerp geworden. Een probleem dat veel groter wordt als we nu niets doen. Momenteel gaat het nog redelijk bij de meesten. Maar we moeten nu de stormvlag gaan hijsen, anders gaan we straks kopje onder!
De arbeidsmarkt is krap. Het duurt steeds langer om vacatures in te vullen. Veel bedrijven werven daardoor nu al op competentie en niet meer op kwalificatie. Maar dat zal uiteindelijk onvoldoende zijn om onze arbeidsmarkt op peil te houden. Het effect is een krimpende arbeidsmarkt, minder bedrijven en dus een krimpende economie. Een doemscenario voor het Noorden, dat overigens niet alleen speelt bij ons.
Hoe kunnen wij het tij keren?
Dé oplossing bestaat helaas niet, maar er zijn gelukkig kansen die we kunnen verzilveren. Het vraagt om een combinatie van alles wat we kunnen bedenken op de arbeidsmarkt, zoals meer voltijdscontracten aanbieden, bestaande werknemers breder inzetbaar maken, iedereen binnen de beroepsbevolking aan het werk krijgen en de arbeidsmobiliteit verhogen.
Aanvullend moeten we inzetten op buitenlands arbeidskapitaal. We beschikken over een groot en groeiend werknemerspotentieel onder statushouders. Denk ook aan het inzetten op gerichte arbeidsmigratie voor bepaalde sectoren met Green Cards. En vergeet niet het potentieel dat we hebben door het aantrekken en vasthouden van buitenlandse studenten in Noord-Nederland. Zo’n internationale aanpak vraagt veel van onderwijsinstellingen en overheden, maar óók van werkgevers. Een internationale wervingsstrategie ontbreekt vrijwel overal en er is bij weinig bedrijven sprake van een internationale werkvloer.
Laat zien dat je aantrekkelijk bent
Gemiddeld is de zichtbaarheid van onze bedrijven in Noord-Nederland voor talenten binnen het MBO, HBO en WO slecht. Een sterke marketing- en wervingsstrategie is nodig om dit te veranderen. Laat zien dat je als werkgever in het Noorden aantrekkelijk bent en neem daarbij een voorbeeld aan werkgevers buiten onze regio. Hen lukt het om talenten in het Noorden te laten verhuizen naar hun arbeidsregio. Dat moet echt anders! De komende periode zal het in de war for talent essentieel zijn om de juiste mensen in onze regio’s vast te houden. Doen wij dat niet, dan zijn we ze kwijt.
We moeten gaan ondernemen op onze Noordelijke arbeidsmarkt! Aan de slag met combinaties van de diverse genoemde -nieuwe- oplossingen. Daarvoor moeten we onze goede ondernemersgeest inzetten. Want ook voor de arbeidsmarkt geldt het adagium van Einstein: ‘Als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg’. We willen voorkomen dat de krapte ervoor gaat zorgen dat ondernemingen gaan verhuizen of hun activiteiten hier moet stoppen. Dat heeft namelijk een enorme impact op de leefbaarheid en brede welvaart in onze steden en dorpen. Het is nu erop of eronder. De keuze is aan onszelf.
Deze column is eerder gepubliceerd in magazine Kijk op het Noorden