15 november 2024
Nederland waardeert en erkent maatschappelijke rol ondernemerschap
Ondernemers genieten een hoge mate van vertrouwen onder de Nederlandse bevolking; ze scoren op dat punt beter dan bijvoorbeeld overheid, media en politici. Nederlanders hebben waardering voor het ondernemerschap en herkennen in grote meerderheid de bijdragen die het mkb levert in hun dorp of stad. Ze zien ook een rol voor ondernemers bij het oplossen van maatschappelijke problemen en vinden dat de overheid daarom meer met hen moet samenwerken. Dat en meer blijkt uit een peiling van Kieskompas, uitgevoerd in opdracht van MKB-Nederland in het kader van de Dag van de Ondernemer, die vrijdag 15 november 2024 voor het negende jaar op rij overal in Nederland wordt gevierd.
‘De resultaten zijn een mooie blijk van waardering op deze Valentijnsdag voor ondernemers’, zegt voorzitter Jacco Vonhof van MKB-Nederland. ‘Of het nu om leefbaarheid, werkgelegenheid, onderwijs of kansengelijkheid gaat, de bijdrage van ondernemers is op vele fronten cruciaal voor Nederland. Zij maken dagelijks het verschil en het is goed te zien dat mensen dat herkennen en waarderen. Het ondernemerschap mogen we dus nooit voor lief of als iets vanzelfsprekends nemen. We moeten ondernemers blijven stimuleren en faciliteren, zodat ze hun brede rol kunnen blijven vervullen.’
Meer dan banenmotor
Ondernemers vinden zelf ook dat zij er niet alleen zijn om te zorgen voor banen en belastinginkomsten waarmee we ons land draaiende houden. Drie op de vier geeft in deze peiling aan het (heel) belangrijk te vinden om bij te dragen aan de lokale samenleving. Meer dan 90% heeft zich het afgelopen jaar ingezet voor maatschappelijke projecten en initiatieven; van lokale evenementen tot goede doelen en samenwerking met onderwijsinstellingen. Mkb-ondernemers zijn ook belangrijke sponsoren van het lokale verenigingsleven, zoals sport (80%), culturele instellingen (52%) en schoolactiviteiten (36%).
Het grootste deel van de bevolking ( 2 op de 3 ondervraagden) herkent deze bijdragen van ondernemers. Nederlanders vinden dat ondernemers hun stad of dorp levendiger maken en een prettiger plek om te wonen.
Doorzettingsvermogen en hard werken
Nederlanders hebben vooral een positieve perceptie van ondernemers. Ze vinden hen belangrijk voor de samenleving (bijna 90%) en de motor van de economie (72%). Ze associëren hen met doorzettingsvermogen en hard werken, risico’s nemen en kansen grijpen, vindingrijkheid en innovatie en het creëren van economische groei. Minder dan de helft van de ondervraagden is het eens met de stelling dat ondernemers vooral bezig zijn met het maken van zoveel mogelijk winst.
De overheid moet meer met ondernemers samenwerken om maatschappelijke problemen op te lossen, vindt een ruime meerderheid van 72%. Van de ondernemers zelf is bijna 85% die mening toegedaan. Zij vinden echter ook in meerderheid dat politiek en bestuur te weinig oog hebben voor hun belangen.
Vertrouwen
Bijna 60% van de Nederlanders heeft (veel) vertrouwen in ondernemers. Daarbij staan ze op plek drie, achter rechters (66%) en de politie (67%). De overheid scoort zowel onder ondernemers als de bevolking laag (27%).