Werk jij aan een duurzaam initiatief dat Noord-Nederland verder brengt?
Of ken je een bedrijf, organisatie of initiatief dat meer zichtbaarheid verdient?
Dan is dit hét moment om mee te doen aan de Duurzame Dertig 2026.
Duurzame Dertig
De Duurzame Dertig is een verkiezing voor bedrijven en mensen die werk maken van duurzaamheid. Een podium voor ideeën, innovaties en initiatieven die gezien mogen worden én anderen inspireren.
Heb jij een duurzaam initiatief waar je trots op bent? De Duurzame Dertig helpt om jouw verhaal verder te brengen. Je krijgt de kans om zichtbaar te worden bij een breed publiek, andere ondernemers en organisaties te ontmoeten en jouw idee, innovatie of samenwerking extra kracht te geven. Want goede duurzame voorbeelden verdienen het om gezien én gedeeld te worden.
Eerdere winnaars zijn onder meer Zwartwoud, ECOstyle, Oerol Festival en Boxo. De winnaars ontvangen een mediabudget ter waarde van €50.000 via de merken van Mediahuis.
Aanmelden kan in drie categorieën:
💡 Innovatie
Voor vernieuwende producten of diensten die bijdragen aan een duurzame en circulaire economie.
🔗 Duurzame samenwerking
Voor samenwerkingen tussen bedrijven, organisaties of sectoren die een duurzame bijdrage leveren.
🌍 Mens en leefomgeving
Voor initiatieven die bijdragen aan een duurzamere leefomgeving.
Eerste Lustrum
In 2026 viert de Duurzame Dertig haar eerste lustrum. Na eerdere edities in Drachten, Groningen en Veenhuizen strijkt de verkiezing dit jaar neer in Leeuwarden.
Op 27 oktober vindt de uitreiking plaats tijdens een live-event in de Grote Kerk in Leeuwarden, ook wel de Jacobijnerkerk genoemd. Met ondernemersverhalen, deelsessies en volop gelegenheid om andere duurzame ondernemers en organisaties te ontmoeten.
De Duurzame Dertig is een initiatief van Dagblad van het Noorden, Leeuwarder Courant en Friesch Dagblad, in samenwerking met Noord-Nederland Verdient Circulair, Circulair Friesland, Circulair Groningen-Drenthe en VNO-NCW MKB Noord.
Aanmelden of nomineren kan tot en met 7 september.