Maatschappelijk en Vitaal ondernemen

25 oktober 2023

Food Community op bezoek bij Royal Koopmans

Meer gezonde levensjaren door gezonde voeding. Dat is de stip op de horizon van de Food Community van VNO-NCW Noord. Dit doen we door te inspireren op lange termijn vraagstukken en elkaar kritisch te bevragen. Zo werden we vorige week ontvangen bij Royal Koopmans, een mooie parel in het Noorden.

Bij Royal Koopmans draait het om onderscheidend vermogen, aldus algemeen Directeur Dirk Lodewijk. Gebaseerd op 175 jaar kennis en vakmanschap, gebruikt dit familiebedrijf de meest recente inzichten en technologieën om voortdurend nieuwe en duurzame voedingsmiddelenoplossingen te ontwikkelen. Nedertarwe is een van de voorbeelden waaraan samen met ketenpartners jarenlang is gewerkt om een duurzaam, veilig en gezond product op het bord van de consument te krijgen.

Jochen Mierau, hoogleraar aan de RUG en verbonden aan het grootschalige onderzoek Lifelines, bracht een interessante discussie op gang door onderzoeksresultaten te delen. Inmiddels heeft bijvoorbeeld gemiddeld meer dan de helft van de Nederlandse bevolking overgewicht. En, voor werkgevers interessant, het merendeel van de ziekte uitval van werknemers is leefstijl gerelateerd. Wie is/zijn er nu aan zet? Hoe kan het bijvoorbeeld dat er reclame voor alcohol in een speeltuin hangt en hoe spreek je iemand aan op ongezond gedrag, die je vervolgens in een huurhuis vol schimmel laat wonen? En de voedingsproducenten? Welke positie kiezen zij? Geeft vooruitlopen op regelgeving, met alle investeringen en risico’s die dit met zich meebrengt, jouw bedrijf een voorsprong? Er waren mooie voorbeelden waar dat duidelijk wel aan de orde is. Het heeft de deelnemende bedrijven wederom aan het denken gezet. Food for thougt, met dank aan Dirk Lodewijk en Jochen Mierau.

Gerelateerde artikelen

  • De grootste werkgevers- en ondernemersvereniging van het Noorden
  • Voor een optimaal ondernemingsklimaat en brede welvaart
  • Al meer dan 50 jaar sterk voor de regio