Algemeen
Als ondernemer blijf je graag op koers en ga je op je doel af. Natuurlijk wil jij dat jouw bedrijf succesvol blijft in de toekomst. Dat is momenteel soms lastig. Er komt veel op je af. Veel ondernemers ervaren de huidige tijd daarom als turbulent en aan veel veranderingen onderhevig. Dat kan vragen oproepen als:
- Hoe kan ik mijn bedrijf in de markt (her)positioneren?
- Hoe kan ik mijn bedrijf het beste uitbouwen?
- Hoe ziet mijn doelgroep er uit en hoe kan ik die het beste benaderen?
- Welke strategie kan ik bij al die vragen het beste volgen en wat betekent dit voor mijn bedrijf?
Na het volgen van deze masterclass
- Heb je de strategie van jouw bedrijf ontworpen dan wel aangescherpt, om jouw bedrijf toekomstbestendig te maken
- Heb je een concreet en direct bruikbaar implementatieplan gemaakt.
Inhoud
De masterclass is opgebouwd uit 4 afzonderlijke sessies (per sessie 2 middagen), die ook afzonderlijk gevolgd kunnen worden:
Sessie 1: (2 middagen): een analyse van in- en externe omgevingsfactoren
Analyse van je interne en externe omgeving
In de eerste sessie ga je aan de slag met het maken van een analyse van de interne en externe omgeving van je bedrijf. Zo krijg je zicht op waar jouw bedrijf goed in is, maar ook wat nog beter kan. Daarmee weet je waar de kracht van jouw bedrijf ligt en krijg je zicht op mogelijke verbeterpunten. Daarnaast krijg je een duidelijk beeld van de externe omgeving. Waarmee en met wie heb je te maken? Waar liggen kansen? Waar liggen bedreigingen? Aan het eind van deze sessie heb je een helder beeld van de sterktes en de zwaktes van jouw bedrijf en van de kansen en de bedreigingen in de markt.
Sessie 2: (2 middagen): de kernproblematiek
Keuzes maken en prioriteiten stellen
Je bent als ondernemer verantwoordelijk voor de keuzes die gemaakt worden in jouw bedrijf. Maar hoe maak je de juiste keuzes? Het bepalen van prioriteiten helpt je hierbij. In deze sessie formuleer je aan de hand van de resultaten uit de eerste sessie óf aan de hand van een eigen analyse van jouw omgevingsfactoren, de belangrijkste issues en kansen voor jouw bedrijf. Je gebruikt daarbij verschillende technieken en modellen uit de marketing en je maakt uit de modellen een juiste keuze om toe te passen in jouw bedrijf.
Sessie 3: (2 middagen): strategische opties en strategiekeuze
Strategiekeuze
In deze sessie vertaal je de belangrijkste issues en kansen voor jouw bedrijf naar de beste strategiekeuze voor jouw bedrijf. Je herijkt de huidige strategie en doelstellingen, zodat deze goed aansluiten bij de ambities van jouw bedrijf.
Sessie 4: (2 middagen): implementatie
Implementeren van je strategie
In deze vierde sessie maak je de laatste stap en ga je de gekozen strategie vertalen naar een uitgewerkt implementatieplan. Met dit implementatieplan kun je morgen direct aan de slag.
Onderwijsvormen
De masterclass is interactief. Tijdens de sessies ga je direct aan de slag met opdrachten gelinkt aan jouw eigen bedrijf. De docenten zijn afkomstig uit de praktijk. Ook zullen inspirerende gastdocenten [hebben we namen van gastdocenten, nog niet] hun ervaringen met jou delen.
Digitale leeromgeving & Digitale Community
Vanaf de start van de masterclass is de digitale leeromgeving beschikbaar. Daarnaast kan op elk moment contact worden gezocht met mede deelnemers in de community.
Praktisch
Doelgroep
Ondernemers in het MKB, management op strategisch niveau
Startdata
16-02-2023
Overige data
Sessie 2: 9 maart – donderdag
Sessie 2: 16 maart – donderdag
Sessie 3: 23 maart – donderdag
Sessie 3: 30 maart – donderdag
Sessie 4: 3 april – maandag
Sessie 4: 6 april – donderdag
Duur
- De masterclass bestaat uit 4 sessies. Iedere sessie bestaat uit 2 bijeenkomsten van 3 uren.
- Voor het bepalen van de strategie wordt sterk aangeraden de hele masterclass te volgen
- De verschillende sessies zijn echter ook afzonderlijk te volgen. Als je je aanmeldt voor de masterclass, kun je dit aangeven.
Tijdsinvestering
De voorbereidingstijd voor elke bijeenkomst is ongeveer 2 uren.
Kosten
De prijs voor het volgen van de gehele masterclass bedraagt € 2.125,-.
De prijs voor het volgen van een losse sessie bedraagt € 620,-.
Leden van VNO-NCW MKB-Noord krijgen korting: de prijs voor het volgen van de gehele masterclass bedraagt € 1.700,-. De prijs voor het volgen van een losse sessie bedraagt € 495,-.
Locatie
Hanzehogeschool Groningen, HanzePro, Zernikeplein 7 te Groningen
Aantal deelnemers
Maximaal 15 deelnemers
Afronding
Deelnemers ontvangen na het succesvol afronden van de masterclass of een afzonderlijke sessie een bewijs van deelname, uitgegeven door HanzePro, Hanzehogeschool Groningen.
Contactpersonen
Nidale Etber, Programmamanager
E-mail: n.etber@pl.hanze.nl
Telefoon: 050-5951139
Bijzonderheden
Deze Masterclass is tot stand gekomen in samenwerking met VNO-NCW MKB-Noord.