Ondernemerschap

Masterclass Strategie voor ondernemers

9 maart - 6 april
Hanzehogeschool Groningen, HanzePro, Zernikeplein 7 te Groningen

Het zijn turbulente tijden voor ondernemers. Corona heeft veel flexibiliteit en aanpassingsvermogen gevraagd en nog steeds zijn er allerlei uitdagingen. Als ondernemer blijf je graag op koers en ga je op je doel af. Natuurlijk wil je dat jouw bedrijf succesvol blijft in de toekomst. In samenwerking met HanzePro bieden we daarom masterclasses strategie aan. De masterclass is opgebouwd uit 4 afzonderlijke sessies (per sessie 2 middagen). De masterclasses zijn als geheel of los te volgen.

Meer informatie Meld je hier aan!
Afbeelding: Masterclass Strategie voor ondernemers VNO NCW

Algemeen

Als ondernemer blijf je graag op koers en ga je op je doel af. Natuurlijk wil jij dat jouw bedrijf succesvol blijft in de toekomst. Dat is momenteel soms lastig. Er komt veel op je af. Veel ondernemers ervaren de huidige tijd daarom als turbulent en aan veel veranderingen onderhevig. Dat kan vragen oproepen als:

  • Hoe kan ik mijn bedrijf in de markt (her)positioneren?
  • Hoe kan ik mijn bedrijf het beste uitbouwen?
  • Hoe ziet mijn doelgroep er uit en hoe kan ik die het beste benaderen?
  • Welke strategie kan ik bij al die vragen het beste volgen en wat betekent dit voor mijn bedrijf?

Na het volgen van deze masterclass

  • Heb je de strategie van jouw bedrijf ontworpen dan wel aangescherpt, om jouw bedrijf toekomstbestendig te maken
  • Heb je een concreet en direct bruikbaar implementatieplan gemaakt.

Inhoud

De masterclass is opgebouwd uit 4 afzonderlijke sessies (per sessie 2 middagen), die ook afzonderlijk gevolgd kunnen worden:

Sessie 1: (2 middagen): een analyse van in- en externe omgevingsfactoren

Analyse van je interne en externe omgeving

In de eerste sessie ga je aan de slag met het maken van een analyse van de interne en externe omgeving van je bedrijf. Zo krijg je zicht op waar jouw bedrijf goed in is, maar ook wat nog beter kan. Daarmee weet je waar de kracht van jouw bedrijf ligt en krijg je zicht op mogelijke verbeterpunten. Daarnaast krijg je een duidelijk beeld van de externe omgeving. Waarmee en met wie heb je te maken? Waar liggen kansen? Waar liggen bedreigingen? Aan het eind van deze sessie heb je een helder beeld van de sterktes en de zwaktes van jouw bedrijf en van de kansen en de bedreigingen in de markt.

Sessie 2: (2 middagen): de kernproblematiek

Keuzes maken en prioriteiten stellen

Je bent als ondernemer verantwoordelijk voor de keuzes die gemaakt worden in jouw bedrijf. Maar hoe maak je de juiste keuzes? Het bepalen van prioriteiten helpt je hierbij. In deze sessie formuleer je aan de hand van de resultaten uit de eerste sessie óf aan de hand van een eigen analyse van jouw omgevingsfactoren, de belangrijkste issues en kansen voor jouw bedrijf. Je gebruikt daarbij verschillende technieken en modellen uit de marketing en je maakt uit de modellen een juiste keuze om toe te passen in jouw bedrijf.

Sessie 3: (2 middagen): strategische opties en strategiekeuze

Strategiekeuze

In deze sessie vertaal je de belangrijkste issues en kansen voor jouw bedrijf naar de beste strategiekeuze voor jouw bedrijf. Je herijkt de huidige strategie en doelstellingen, zodat deze goed aansluiten bij de ambities van jouw bedrijf.

Sessie 4: (2 middagen): implementatie

Implementeren van je strategie

In deze vierde sessie maak je de laatste stap en ga je de gekozen strategie vertalen naar een uitgewerkt implementatieplan. Met dit implementatieplan kun je morgen direct aan de slag.

Onderwijsvormen

De masterclass is interactief. Tijdens de sessies ga je direct aan de slag met opdrachten gelinkt aan jouw eigen bedrijf. De docenten zijn afkomstig uit de praktijk. Ook zullen inspirerende gastdocenten [hebben we namen van gastdocenten, nog niet] hun ervaringen met jou delen.

Digitale leeromgeving & Digitale Community

Vanaf de start van de masterclass is de digitale leeromgeving beschikbaar. Daarnaast kan op elk moment contact worden gezocht met mede deelnemers in de community.

Praktisch

Doelgroep

Ondernemers in het MKB, management op strategisch niveau

Startdata

16-02-2023

Overige data

Sessie 2: 9 maart – donderdag
Sessie 2: 16 maart – donderdag
Sessie 3: 23 maart – donderdag
Sessie 3: 30 maart – donderdag
Sessie 4: 3 april – maandag
Sessie 4: 6 april – donderdag

Duur

  • De masterclass bestaat uit 4 sessies. Iedere sessie bestaat uit 2 bijeenkomsten van 3 uren.
  • Voor het bepalen van de strategie wordt sterk aangeraden de hele masterclass te volgen
  • De verschillende sessies zijn echter ook afzonderlijk te volgen. Als je je aanmeldt voor de masterclass, kun je dit aangeven.

Tijdsinvestering

De voorbereidingstijd voor elke bijeenkomst is ongeveer 2 uren.

Kosten

De prijs voor het volgen van de gehele masterclass bedraagt € 2.125,-.
De prijs voor het volgen van een losse sessie bedraagt € 620,-. 

Leden van VNO-NCW MKB-Noord krijgen korting: de prijs voor het volgen van de gehele masterclass bedraagt € 1.700,-. De prijs voor het volgen van een losse sessie bedraagt € 495,-.

Locatie

Hanzehogeschool Groningen, HanzePro, Zernikeplein 7 te Groningen

Aantal deelnemers

Maximaal 15 deelnemers

Afronding

Deelnemers ontvangen na het succesvol afronden van de masterclass of een afzonderlijke sessie een bewijs van deelname, uitgegeven door HanzePro, Hanzehogeschool Groningen.

Contactpersonen

Nidale Etber, Programmamanager
E-mail: n.etber@pl.hanze.nl
Telefoon: 050-5951139

Bijzonderheden

Deze Masterclass is tot stand gekomen in samenwerking met VNO-NCW MKB-Noord.

Meer activiteiten

Profiteer van ons grote VNO-NCW-netwerk!

  • 1.000 persoonlijke leden
  • deel ervaringen, kennis en twijfels met leden
  • heb invloed op regionale en landelijke lobby
Word lid
  • De grootste werkgevers- en ondernemersvereniging van het Noorden
  • Voor een optimaal ondernemingsklimaat en brede welvaart
  • Al meer dan 50 jaar sterk voor de regio